Létat často a levně může stále více lidí. I když se létání stává normálním způsobem dopravy, je nutné mít stále na paměti práva cestujících, která letecké společnosti často přehlížejí. Vyplývá to z vyjádření více než 8600 dotázaných ankety italského spotřebitelského časopisu Altroconsumo.
Evropský průzkum
Jak se dívají spotřebitelé na hlavní letecké společnosti a letiště? Se svým názorem se svěřilo 8.638 dotázaných, kteří odpovídali v anketě italského časopisu Altroconsumo. Průzkum, na kterém spolupracovala spotřebitelská sdružení šesti zemí Evropské unie (Itálie, Francie, Belgie, Španělska, Portugalska a Nizozemí), probíhal od září do listopadu 2005. Všechny údaje, které vám předkládáme, zahrnují hodnocení respondentů ze všech zemí ankety. Dotazovaný vzorek cestujících vyjádřil své názory na celkem 110 společností.
V tabulkách, které zde naleznete, se zabýváme jen některými parametry, které respondenti hodnotili a uvádíme pořadí jen těch společností, které se umístily nejlépe a nejhůře (ale vycházeli jsme samozřejmě z výsledku všech společností, linkových i charterových).
No frills (doslova „bez ozdob, bez kudrlinek“, tedy s náklady sníženými na minimum) je nový slogan oblohy. Úspěch letů low cost spočívá na jednoduché ale revoluční filosofii – přeměnit cestování letadlem z privilegia pro nemnohé v příležitost dostupnou všem. Jak? Zrušením všech doplňkových služeb a využíváním tras až dosud neznámých. Na malých letištích poskytují místní úřady leteckým společnostem výhodné smluvní podmínky za nízkých nákladů. Pro města zahrnutá do nových letových tras znamená přítomnost letiště nespornou turistickou výhodu. Dříve téměř neznámá městečka se stávají oblíbenými destinacemi. V souvislosti s tím se za posledních deset let snížily ceny letenek v Evropě o 33 %. Dvě miliardy osob, z toho 700 milionů ze starého kontinentu (na zhruba 9 milionech letů), cestovalo v roce 2005 letadlem – počet letů se tak zvýšil v jediném roce o 7,5 %.
„Jedno letadlo ze čtyř v anketě má zpoždění“
Možnost přemisťovat se stále snadněji je bezpochyby výhodou , která ale může mít různé důsledky, a to ne vždy pozitivní. Kupříkladu znečištění způsobené provozem na obloze se v posledních letech neustále zvyšuje – již tak kritický problém dopravy se rozšiřuje o další aspekt.
Vznik nových letišť a kultura nízkonákladového cestování mění v jistém slova smyslu zeměpisné mapy, nejen ty pozemní. Zvýšení letového provozu totiž znamená zavádění nových tras ve vzdušném prostoru.
Kvůli stále rozšířenější přístupnosti nejrychlejšího způsobu dopravy na světě bychom ale neměli zapomínat na nezadatelná práva cestujících, která jsou často zanedbávána. Jaká je pověst hlavních leteckých společností a letišť? O svých nedávných cestách letadlem (v období posledních 14 měsíců) vypovídalo více než 8.600 evropských občanů v rámci dotazníků časopisu Altroconsumo. Anketa se týkala spokojenosti s poskytovanými službami a chronických problémů známých všem, kteří se čas od času na letišti pohybují – např. zpoždění, ztráta zavazadel a overbooking (přebookování). Zde najdete jejich názory, které mohou být užitečné i pro společnosti z celého světa při zlepšování služeb a jejich plánování přímo na míru klientům.
Nejprve představíme stručný profil těch, kteří odpovídali na dotazník.
Většina dotazovaných létá linkovými letadly, asi čtvrtina využívá charterové lety. Zhruba 74 % cestuje na dovolenou a volí třídu economy. Tour operátoři (průvodci v cestovním ruchu) a cestovní kanceláře zůstávají nejoblíbenějšími prostředníky pro koupi letenek, ale prodejní místa leteckých společností a jejich internetové stránky jim začínají zdatně konkurovat.
20 % dotázaných se účastní programu frequent flyer (soubor výhod poskytovaných společnostmi těm, kteří cestují často), ale jen velmi málo z nich je s programem spokojeno.
Účastníci ankety měli určit, které aspekty služeb letecké dopravy jsou podle nich nejpodstatnější. Výběr společnosti totiž může ovlivnit kvalitu letu a celé cesty.
Tel: | 2222 4 5555 | ||||||||
Mob: | 724.166.000 | ||||||||
HelpLine: |
724.00.66.00 | ||||||||
Letenky prodej: | |||||||||
HelpLine: | |||||||||